Lessen%20bij%20leendert%20logo

Wat maakt Apeldoorn zo leuk om te lessen?

Geschreven door Leendert Roos in Theorie lessen op 15 april 2015

Wat maakt het rijden in Apeldoorn zo leuk? Wat maakt lesgeven in Apeldoorn zo leuk? Naast dat LessenbijLeendert stuk voor stuk leuke leerlingen heeft, is er genoeg te beleven!

In de stad Apeldoorn heb je bijna alle soorten wegen: erftoegangswegen, gebiedsontsluitingswegen en om Apeldoorn heen ook nog wat stroomwegen (A1 en A50). Je denkt misschien: ‘maar wat zijn dat nu weer voor wegen’?

Kijk eens met nieuwe ogen naar de weg waarop je rijdt

In Duurzaam veilig onderscheiden we drie hoofdtypen:

  • Erftoegangswegen 30/60

  • Gebiedsontsluitingswegen 50/70/80

  • Stroomwegen 100/130

Erftoegangswegen

Wegen met een ‘verblijfsfunctie’, bestemd voor het toegankelijk maken van percelen

  • buiten de bebouwde kom max. 60km/u
  • binnen de bebouwde kom max. 30km/u
  • snel- en langzaam verkeer rijdt gemengd, vandaar een relatief lage maximumsnelheid
  • voorrangskruispunten en gelijkwaardige kruispunten gemengd *1)
  • snelheidsremmers zoals drempels en verkeersplateaus
  • geen rijbaanscheiding
  • geen strepen of alleen een onderbroken kantmarkering (zie mijn vorige blog: waar moet ik rijden)

Voorbeeld in Apeldoorn:

30km: vrijwel alle woonwijken, maar ook Koninginnelaan vanaf de ring tot aan de Loolaankerk, Asselsestraat, winkelgebied

60km: buitengebied rondom Beekbergen, Teuge, Aardhuisweg naar Uddel, (foto: langs Kanaal Noord)

IMG_0122.JPG

Gebiedsontsluitingswegen

Dit zijn wegen die zowel doorstroming als uitwisselen tot doel hebben

  • Buiten de bebouwde kom max. 80 km/u
  • - Fietsers vaak geen voorrang op de rotonde
  • Binnen de bebouwde kom max. 50km/u of 70km/u
  • - Fietsers vaak wel voorrang op de rotonde
  • Scheiding van snel verkeer en langzaam verkeer dmv fietspaden
  • Vooral voorrangswegen (alle kruispunten voorrang)
  • (Dubbele) deelstrepen in het midden
  • Al of niet onderbroken kantstreep

Mooi voorbeeld hoe de nieuwe gebiedsontsluitingswegen worden ingericht? Het nieuwe deel van de Amersfoortseweg vanaf De Naald richting Kon. Julianatoren. Ook de onlangs Laan van Malkenschoten werd onlangs heringericht. De Arnhemseweg richting Beekbergen (foto:  Amersfoortseweg nabij Koningslaan).

IMG_0543.JPG

Stroomwegen

Bedoeld voor een veilige afwikkeling van relatief grote hoeveelheden verkeer met een hoge gemiddelde snelheid

  • Autosnelweg max. 130km/u
  • -          Geen tegenliggers
  • -          Ongelijkvloerse kruisingen ofwel knooppunten
  • -          Parkeerplaatsen
  • -          Vluchtstroken
  • Autoweg max. 100km/u
  • -          Tegenliggers
  • -          Gelijkvloerse kruisingen en kruispunten
  • -          Parkeerhavens
  • -          Dubbele asmarkering met groene vulling en doorgetrokken kantmarkering
Een 100km stroomweg kennen we niet in Apeldoorn. De N50 tussen Kampen en Zwolle is daarvan een aardig voorbeeld (inclusief 'fysieke rijbaanscheiding'). Voorbeeld stroomweg rond Apeldoorn: A1, A50 (foto: knooppunt Beekbergen)
IMG_0331.JPG

Duurzaam Veilig *2)

Er zijn veel verschillende wegbeheerders. Ondanks dat en dankzij de nieuwe uniformiteit kun je ook buiten Apeldoorn door heel Nederland het wegtype herkennen. Het maakt niet meer uit waar je rijdt: je kunt aan de belijning het wegtype herkennen. We hebben het dan over de Essentiële Herkenbaarheids Kenmerken (EHK). Hou dus de drie hoofdcategorieën in je achterhoofd, het levert je mogelijk nog geld op dankzij minder snelheidsboetes.

Het wordt gemakkelijker rijden. Je kunt beter herkennen wat je risico’s zijn en hoe snel je mag rijden. Als rijschool hou je je hiermee uiteraard bezig, maar ook als je je weg naar de vrijheid gevonden hebt, is het erg plezierig die vrijheid goed te kunnen gebruiken.

De EHK kun je dus gebruiken als tools voor risico- en gevaarherkenning.

Hoe lang duurt het voordat alle wegen volgens 'EHK-ingericht' *3) zijn?

In een keer aanpassen van alle wegen geeft overlast, veel overlast. ’t Zou ook te duur zijn, om alles in een keer aan te passen. Vaak wachten gemeentes en provincies tot er groot onderhoud nodig is. Hierdoor zal het tot 2020 duren tot alles volgens de nieuwe richtlijn is aangepast. Tot die tijd kun je dus ‘oude’ en ‘nieuwe’ wegen door elkaar heen aantreffen. Blijf dus altijd goed op de borden letten!

Het leuke aan de hausse aan wegwerkzaamheden binnen onze gemeente is dat er elke keer weer een stukje ‘klaar’ is. Elke keer wordt het beter, mooier en het verkeer stroomt beter door.

En dát maakt Apeldoorn zo leuk om te lessen!

Heeft u een vraag bij het verkeer? Info@LessenbijLeendert.nl
Heeft u een opmerking over deze blog? Vragen? Instemming? Reageer gerust!

Achtergrondinformatie

 

1*) Meer informatie over (gelijkwaardige) kruispunten

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruispunt_%28verkeer%29

 

2*) Meer informatie over duurzaam veilige weginrichting

https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Duurzaam_Veilig_uitgangspunten.pdf

http://nl.wikipedia.org/wiki/Duurzaam_Veilig

 

3*) Meer informatie over EHK

http://www.verkeersnet.nl/7318/beetje-smallere-rijstroken-niet-onveilig/


Reacties

Wat zeggen anderen:

"Ja de eerste les is me heel goed bevallen! Wanneer kan ik weer? Ik had eerst een rijinstructeur die me niet zo goed begreep, en nu heb ik dat gevoel gelukkig wel!"

Ilse, Apeldoorn

Nieuwe leerling:

"Ik heb vandaag weer heel veel geleerd. En wat ik fijn vind is dat ik de rust krijg om net zoveel te oefenen tot mijn zelfvertrouwen groot genoeg is om het alleen te durven."

Marthen

Wat zeggen anderen:

"Fijn dat ik de week voorafgaand aan het rijexamen elke dag een uurtje kon lessen! Dat gaf net de doorslag om in 1x te slagen, denk ik!"

Bart, Apeldoorn

Blogs & artikelen

Onder de motorkap van de lesauto
10 september 2021
Lees meer

Rijtest voor leerlingen met autisme
29 april 2021
Lees meer

Yes, vandaag heb ik mijn rijbewijs gehaald!
27 april 2021
Lees meer

Deel deze site via je eigen social media: