Lessen%20bij%20leendert%20logo

In gesprek met Wilko Lenoir over theorie

Geschreven door in Theorie lessen, Nieuws, Tips, Internetmarketing op 30 oktober 2019

Dit is een serie interviews met mensen die een autoriteit zijn op het gebied van theorie leren. Doordat ze bijvoorbeeld al een lange staat van dienst en veel ervaring hebben of vanwege andere, mogelijk bijzondere verdiensten op dat gebied.

Om meer inzicht te krijgen en te geven in het hoe en waarom van theorie leren en theoriecursussen. De do's en de don'ts van dagcursussen. Om wijzer van te worden voor je theorie en de rest van het autorijden!


Deze eerste keer is het de beurt aan Wilko Lenoir. Wilko is sinds 1999 rij-instructeur en sinds 2015 eigenaar van Lenoir Opleidingen,  opleidingsinstituut voor rij-instructeurs.

Wij kennen elkaar al even, hebben elkaar diverse keren ontmoet en gesproken, je bent een bekende in onze branche, zeg maar. Je bent eigenaar van Lenoir Opleidingen, zit al 20 jaar in het vak van de theorie, hebt diverse publicaties gedaan!

Maar even voor de mensen die jou nog niet kennen alvast een eerste vraag.

Hoe ben je geworden tot wie je bent op het gebied van theorie?

Sinds ik in 1999 rijinstructeur ben geworden heeft het theoretisch gedeelte van de verkeersveiligheid mij altijd enorm geïnteresseerd. Het is immers de basis voor een veilige verkeersdeelname. Zonder gedegen kennis van de verkeersregels is het immers niet mogelijk om veilig deel te nemen aan het verkeer.

Omdat ik direct het grote belang zag van theoretische lessen, ben ik in 1999 direct begonnen met het geven van theorielessen B.

Later zette ik vooral theoriecursussen op, ontwierp cursussen en als het goed ging, gaf ik de cursus door aan een collega. Op die manier heb ik onder andere auto-, motor-, vrachtauto- en bromfietstheorie opgezet. Sinds 2015 ben ik eigenaar van Lenoir Opleidingen en verzorg ik opleidingen en bijscholingen voor rijinstructeurs. Kort gezegd, ik train de trainers.

Laten we verder maar gewoon met de deur in huis vallen. Hoe komt het volgens jou dat er zo weinig mensen slagen voor hun eerste keer theorie-examen?

Dit ligt in veel gevallen aan de voorbereiding. Voor een gemiddelde leerling moet het geen probleem zijn om met een goede voorbereiding, die bestaat uit goede theorielessen en zelfstudie, te slagen voor de theorie.

Daarnaast is er uiteraard nog een categorie leerlingen die moeite heeft met leren en voor wie de theorie echt een obstakel is.

En hoe komt het dat zoveel mensen het keer-op-keer niet halen?

Omdat te veel leerlingen denken dat ze theorie wel even gemakkelijk zelf kunnen doen. Terwijl je voor een CBR theorie examen echt wel wat moet weten.

Wat is volgens jou een oplossingsrichting?

De theorie moet een belangrijkere plaats krijgen in de rijopleiding. Theorie is echt de basis van een goede rijopleiding. Bij een goede kennis van de theorie begrijpt een leerling veel beter waarom weggebruikers op een bepaalde manier in het verkeer reageren. Kortom het is de basis voor verkeersinzicht. Indien een leerling de theorie niet beheerst wordt verkeersinzicht leren veel lastiger. Leerlingen die pas laat in de rijopleiding met theorie aan de slag gaan, hebben dus meer rijlessen nodig in de praktijk.

Mijn advies is dus: Start zo vroeg mogelijk tijdens de rijopleiding met theorie.

Waarom vinden volgens jou de eendagscursussen zo gretig aftrek? Hoe sta jij daarin?

Eendaagse cursussen zijn commercieel interessant, omdat leerling heel snel  en relatief goedkoop hun theorie kunnen halen.

De kwaliteit hangt af van de invulling van een eendagscursus. Indien deze dag wordt volgestopt met trucjes zeg ik. Dit is het domste dat je doen kunt. We zien tegenwoordig leerlingen die geslaagd zijn voor hun theorie, die werkelijk niks snappen van verkeersregels.

Deze mensen denken dat ze slim zijn, omdat ze gemakkelijk hun theorie op zak hebben, maar vergeten dat ze veel meer rijlessen nodig hebben in de praktijkopleiding, omdat ze geen enkele kennis van de regels hebben.

Daarnaast heb je ook 1 daagse cursussen, waarbij de kandidaat voor de les reeds zijn theorie voorbereid. Tijdens de eendaagse cursus worden op dan de puntjes op de i gezet. Zeker voor leerlingen die gemakkelijk kunnen leren is dit zeker een goede optie.

Wat vind je van de ‘ouderwetse cursus’ van 20 avonden?

20 avonden is misschien wel heel veel, maar leerstof die geleidelijk wordt aangeleerd blijft het beste hangen. Laat de lessen vervolgens geven door een goede docent en je bent heel goed voorbereid op je theorie-examen.

Hoe vind je het dat het CBR het telkens wat ingewikkelder maakt? Is het niet op een gegeven moment onbereikbaar voor sommige mensen?

In basis is een hogere kennis van de theorie enkel toe te juichen, maar het moet niet zo zijn dat op deze manier bepaalde praktisch ingestelde mensen geen rijbewijs meer kunnen halen. Die balans moet goed bewaard worden.

Wat is volgens jou de grootste mythe op het gebied van theorie leren?

Wat mij altijd heel erg verbaasd heeft is dat bij theoriecursussen altijd alle niveau leerlingen bij elkaar in een klas worden 'gestopt'. Vanaf de middelbare school worden leerlingen juist qua leersnelheid/ leerniveau van elkaar gescheiden. Dit om het simpele feit, dat de een sneller leert dan de ander.

Bij de theorielessen stoppen we juist weer gymnasium leerlingen en VMBO leerlingen in 1 klas. Op die manier is het heel lastig op maatwerk te leveren. De ene leerling gaat zich vervelen in de klas of de andere leerling vindt het te snel gaan.
Daarom zou het mooi zijn als in de rijschoolwereld theoriecursussen op maat worden gegeven, waarbij je kunt kiezen in 1,3 en 6 daagse theoriecursussen, zodat ieder op zijn eigen tempo kan leren.

Dit systeem zou didactisch ideaal zijn. In de praktijk zie ik echter 2 uitdagingen ontstaan.

  1. Rijscholen moeten op gebied van theorie samenwerken om voldoende leerlingen te hebben voor de diverse theoriecurussen.
  2. De leerling moet accepteren dat hij wellicht meer dagen bezig is met zijn theorie en dat dit ook meer geld kost voor de theorie. De rijinstructeur moet dus goed kunnen uitleggen dat dit van groot belang is voor zijn eigen leerproces, voor zijn eigen veiligheid in het verkeer en dat extra lessen in de praktijk meestal worden terugverdiend.

Wij geven met ons bedrijf een korte cursus die gericht is op beter leren leren. Eerst een scherpe analyse waar het fout gaat, de grootste bottlenecks goed uitgelegd, beter leren leren en dan na je huiswerk slagen. Wat vind je van zo’n opzet?

Ik denk dat dit een heel goed initiatief is, zolang mensen maar accepteren dat voor sommige mensen de weg naar een goede theoriekennis langer is dan voor een ander.

O, waar ik heel enthousiast van word?

Ah, leuke vraag! Van zelfstandige leerlingen die op een veilige wijze deel kunnen nemen aan het verkeer. Kortom, leerlingen die goed zijn opgeleid en de capaciteiten hebben om veilig aan het verkeer deel te nemen.

Wat zouden mensen volgens jou naast het leren van de theorie moeten lezen/luisteren/kijken om slimmer te gaan leren?

Ik denk dat de hoofdzaak het leren van de theorie zelf is. Dit kost nu eenmaal veel tijd en inzet, maar bedenk dat het de basis is voor veilig autorijden voor de rest van je leven.

Hartelijk dank dat je aan dit interview wilde meewerken, hartelijk dank voor je tijd!

Wil je meer weten over de theoriecursus voor beter leren leren? Dat kan via https://lessenbijleendert.nl/theorie



Reacties

Wat zeggen anderen:

"Bedankt weer voor de leuke les! Wel fijn dat Leendert je af toe alleen ophaalt. Ik voel me net even iets meer op m'n gemak als mijn laatste les wat langer geleden is."

Thomas, Apeldoorn

Nieuwe leerling:

"Ik heb van mijn zus alleen maar positieve dingen gehoord dus ik zou graag bij u willen lessen! Ik hoor het wel!"

Anoniem

Wat zeggen anderen:

"Fijn dat ik de week voorafgaand aan het rijexamen elke dag een uurtje kon lessen! Dat gaf net de doorslag om in 1x te slagen, denk ik!"

Bart, Apeldoorn

Blogs & artikelen

In gesprek met Peter van Neck over theorie
11 november 2019
Lees meer

2toDrive voor de begeleider
6 november 2019
Lees meer

2toDrive
6 november 2019
Lees meer

Deel deze site via je eigen social media: